KÄPPHÄST MEETINGET!


Gruppfoto från meetinget; Säfva Ridklubb, Enköpings Ridklubb & Lurbo Ridklubb!


Lördag:
I helgen har vi som sagt haft ett Käpphäst Meeting som blev väldigt lyckat! De nadra klubbarna som kom för att mötte oss var Lurbo & ERK. Vi startade på Lördagen med vår första hoppklass.


<-- Klickbara!

Ställningen efter första klassen såg ut såhär:
SÄRK: 30 poäng
LRK: 20 poäng
ERK: 10 poäng

Därefter var det mat, lekar & 5-kamp!



Några bilder från "kak-leken" där det gällar att hela laget så fort som möjligt ska få en kaka från pannan till munnen - utan att använda händerna!


<-- Klicka!

SÖNDAG:
Söndagen börjades med ännu en hopptävling som följdes av en clearound hoppning och en USS hoppning!






<-- Klicka!

Nu såg ställningen ut såhär inför den avgörande lag-klassen!
SÄRK: 70
LRK: 60
ERK: 50

Och vinnare av lagklassen & av hela meetinget blev...





SÄFVA!
Med 100 poäng! Tätt följda av ERK & LRK på 70 poäng!

Säfva laget med lagledare Anna i mitten!



Och nu vill vi bara ge ett stort tack till ALLA som var med på Meetinget och gjorde det till en super hit! tack också till Lurbo & ERK som kom och mötte oss och för att ni varit jätte trevliga!

Efter meetinget har vi fått så otroligt många fina kommentarer om hur kul och trevligt det var! Tack så mycket, det är jättekul att ni hade kul - för det hade vi!

Nu taggar vi till nästa gång - för visst vill vi göra det här igen ;)?!


Tack!

Efter en lyckad helg med fullt ös måste vi tacka Anna och Klara i Käpphästgruppen som gjort ett enormt arbete för att vi skulle kunna genomföra Käpphästmeetinget. Utan dom skulle inte aktiviteten blivit hälften så bra, om den knappt blivit av. Ni har gjort ett fantastiskt arbete med denna aktivitet. Så ett stort tack till er!


Anna & Klara


Nyfikna?


Vad var det i det spännande i paketet som kom till USS i dag?
Hm...

Föreläsning för Johan Fyrberg

I morgon 18:30 får alla Säfvas lagryttare en föreläsning för Johan Fyrberg; [Talangbyrån].

Var?
Caféterian
När? Torsdag 9/6 18:00
Hur?
Ta med en ögonbindel
För vem? De som rider i något av våra ponny eller hästlag!

Dressyrgruppen har avslutning!




Det blev inga dressyr bilder, men däremot en härlig gruppbild!

Vi har ridit dressyr tillsammans på onsdagar ett helt år nu! Superkul! Dressyr är skojjigt och grunden till all ridning.

På bilden saknar vi Ida, Elin och Michelle.

Käpphästmeeting - Föräldrabrev


Käpphästmeeting; Föräldrabrev

11/6 – 12/6 2011

Nu är det lite mindre än 1 vecka kvar tills sommarlovet börjar, och finns det verkligen något bättre sätt att inleda årets längsta (och kanske härligaste?) lov på än att åka till Säfva och tävla i käpphästhoppning tillsammans med gamla och nya kompisar? Det tror inte vi! Därför är vi väldigt glada att ditt barn har anmält sig och vill vara med. Tanken är att man ska få öva på att tävla men utan en riktig häst, men vi förenar gärna nytta med nöje och kommer därför leka en hel del lekar och förhoppningsvis ha jättekul!


Jag som skriver det här "brevet" heter Anna och sitter med i Säfvas Ungdomssektionsstyrelse (USS) och ditt barn och alla andra under 26år som är medlemmar i Säfva Ridklubb är med i Ungdomssektionen (US). Det är vi i USS som ordnar olika aktiviteter för US, som tillexempel skötarverksamheten, rykttävlingar, filmkvällar och just nu käpphästmeetinget. Vårat mål är att alla ska känna sig välkomna till Säfva och ni kan alltid höra av er till oss, antingen via mejl: [email protected] eller om ni får syn på någon av oss i stallet.


Glöm inte att hålla koll på vår hemsida! Här kan ni bland annat se vilka aktiviteter vi ordnar och vilka som sitter i styrelsen.

Vänligen
Säfva Ridklubbs USS genom Anna Jungerhem


 

Här kommer lite information som kan vara bra att ha koll på inför käpphästmeetinget:


Schema

Lördagen den 11/6 drar meetinget i gång klockan 16:00. Det är jättebra om alla försöker komma i tid. Första dagen kommer vi inleda med en hoppklass och efter det följer middag (Hamburgare, mums!) och sedan lekar och roligheter innan vi kryper in i tälten för att sova (… eller kanske mest prata?).


Söndagen den 12/6 blir det frukost. Vi sa förut att vi ville att alla tar med sig eget bröd, men nu tror vi att det blir smidigare om vi köper bröd till frukosten. Ni behöver alltså INTE ha med eget bröd, om ni inte vill förståss. Därefter blir det terränghoppning eller mer ”vanlig” hoppning. Efter lunchen är det dags för lagklassen som fyra från varje klubb kommer rida i, alla andra är hejarklack. Det är otroligt viktigt med en bra hejarklack när man tävlar! Lagklassen kommer gå till som i allsvenskorna – då kan man anmäla och utse laget samma dag som tävlingen är. Klockan 15:30 slutar vi.


Tält

Vi kommer tälta på kvällen och då behövs givetvis tält! Det är jättebra om de som har tält hemma har möjlighet att ta med dem! Tälten bör vara regntäta! I sann friluftsanda låter vi oss inte skrämmas av lite regn utan sover gärna ute i alla fall – däremot brukar det inte vara så kul att vakna i en vattenpöl…

Föräldrar får gärna hjälpa till att sätta upp tälten på lördagen i samband med ev. avlämning av barn.

Har ni ett tält att låna ut
? Det verkar som att vi har tillräkligt med tält, men om ni har ett så kan det aldrig skada med ett extra! Mejla [email protected] i sådana fall.


Packlista

o   160kr om man ska äta, 60kr om man ”bara” ska tävla.
o   Käpphäst (om man inte lånar)
o   Nummerlapp (eller ett papper att skriva hästnummer på och fästa på käpphästen med hjälp av något)
o   Ridhjälm
o   Bra springskor
o   Regnkläder
o   Sovsäck
o   Tandborste
o   Frukostbröd
o   Lapp med förälders telefonnummer som vi får i samband med anmälan
o   Ev. tält


Hejarramsor

1.       Vi är svarta, vi är röda och på banan ska vi glöda! Säfva, Säfva, Säfva!
2.       Våra flickor, våra tjejer är ett gäng som visar grejer! Säfva, Säfva, Säfva!
3.       Er vi älskar, er vi stödjer, hoppa banan så den glöder! Säfva, Säfva, Säfva!
4.       Säfva är laget som aldrig tappar taget! Säfva, Säfva, Säfva!
5.       Våra tjejer de är toppen, fixar alla svåra hoppen! Säfva, Säfva, Säfva!
6.       Sväng åt vänster, sväng åt höger, hoppa banan så den glöder! Säfva, Säfva, Säfva!


Anmälan bindande

Vi har skrivit att anmälan är bindande, det innebär att även om man inte kommer så behöver man betala. Det beror på att vi köper in mat/priser/rosetter beräknat på hur många som kommer och det blir väldigt dyrt för US-kassan om många hoppar av när vi haft kostnader för dem.


Sjukdomar/Allergier

Om ditt barn har någon allergi, sjukdom eller överkänslighet av något slag behöver vi veta det – så att vi kan vara beredda om något händer och förbereda oss genom att till exempel köpa in laktosfri mat. Om ni inte skrivit upp detta på anmälningslistan kan ni mejla till oss ([email protected]).


Foton och namn

Det kommer att tas en hel del foton under helgen – om du inte vill att bilder och namn på ditt barn ska publiceras på vår hemsida så tala om det i samband med att ni kommer på lördagen!


Missa inte startfälttävlingen i morgon!

Startfälttävlan är som en fälttävlans tävling - men alla som blir godkända får rosett! Ungefär som en P&G.
De som är med i fälttävlansatsningen har fått möjlighet att vara med och tävla utan kostnad!

Tävlingen börjar redan klockan 09:00 med dressyr och hoppning. Men själva terängmomentet kommer inte i gång förens några timmar senare.

Kom gärna och kolla!


Karin J och Tequila på terängbanan förra sommaren

Den nya ponnyn!

Cheenis, 9 år gammal och 138 cm hög, är den nya ponnyn!

Cheenis (Eller Cini - som Kina fast i i slället för a på slutet) har tävlat LB hoppning och är både pigg, glad och go! Hon är på prov just nu - så att man kan se om hon trivs :)


VIKTIGT! Käpphäst meetinget

Tjolahopp!

Nu är det snart dags för skolavslutning och (kanske viktigast av allt!) käpphästmeetinget!

Här på Säfva har vi målat bommar, tränat våra käpphästar (...och ryttare) samt haft otaliga planeringsmöten.

Under de närmaste dagarna kommer ett mejl skickas ut till alla Säfva-föräldrar, men tills dess kommer här lite informatin som kan vara bra att ha koll på:

  1. Käpphästmeetinget kommer vara så likt en lokal tävling det bara går med framhoppning, sekretariat, prisutdelningar och ärevarv.
  2. Ryttaren ska ha hjälm på sig men säkerhetsväst behöver man inte ha.
  3. Tänk på att ha på er bra springskor!
  4. Man kan göra en egen nummerlapp med hjälp av papper och penna!
  5. Kläder efter väder = kan vara bra med en regnjacka.
  6. Startlistor kommer upp så snart vi har fått in alla namn :)
  7. Ni som ska äta: Vi fixar middag på lördagen, frukost och lunch på söndagen. Vi kommer fixa bröd också!


 

SÅDÄR! NU ÄR DET BARA ATT DRA PÅ SIG DE FINASTE RIDBYXORNA OCH TAGGA,TAGGA,TAGGA! :D


Ny Häst & Ponny!

Som några säkert redan sett så har vi fått en ny häst till säva, Akilles!
6 år, valack, 167 cm. Tävlad la dressyr och hopptränad hemma.

Vi har även hört det ryktas om att det ska komma en ny ponny också,
Ett fjordsto 9 år, 138 cm. Tävlad lb hoppning. Spännande!

Här är två bilder på Akilles som Josefin fotat:

På sista bilden ser vi Anna som rider lektion på honom! Visst är dom fina?


RSS 2.0